wajahnya Y cantik..??


Alhamdulillah, malam ini, berkesempatan untuk mengikuti satu tazkirah di Masjid Taman Selasih. Suasana yang tenang dan damai, menggerakkan hati ini,walau dalam berat kerana keletihan melakukan tanggungjawab yang telah diamanahkan. Malam ini satu ilmu yang penting yang dapat dan lekat menusuk di hati ini….
Kata Rasulullah,“rupa seseorang yang cantik berseri-seri ini terbahagi kepada 3 kategori di akhirat kelak :


1. Wajah cantik yang berseri-seri seperti bintang di langit
2. Wajah cantik yang beri-seri seperti bulan purnama
3. Wajah cantik berseri-seri yang bercahaya sehingga tidak dapat dipandang

Sahabat sekalian, apakah yang dimaksudkan di sebalik ketiga-tiga kategori ini?

Yang dimaksudkan ialah yang Wajah cantik yang berseri-seri seperti bintang di langit ini ialah seseorang yang sedang melakukan kerja, akan tetapi apabila dia mendengar azan, dia segera meninggalkan kerjanya untuk menunaikan solat di masjid secara berjemaah.

Wajah cantik yang beri-seri seperti bulan purnama pula adalah seseorang yang ketika azan, dia sedang dalam perjalanan ke masjid untuk solat berjemaah.

Wajah cantik berseri-seri yang bercahaya sehingga tidak dapat dipandang dek kerana kilauannya pula ialah seseorang yang mana ketika azan dilaungkan, dia sudah ada beriktikaf di dalam masjid.

Persoalnnya??? Adakah kita tergolong dalam ketiga-tiga kategori di atas…
FIKIRLAH…dan insafilah diri..

Renungan :

Sabda Rasulullah “apabila kamu melihat seseorang yang berulang alik dari rumah ke masjid, bahawasanya dia adalah orang yang beriman..”

No Response to "wajahnya Y cantik..??"

 
powered by Blogger