D@KWAH VS TARBIYYAH


Dakwah dengan tarbiyyah, yang mana lebih utama??? yang mana lebih penting??? Yang mana perlu di tekankan dan perlu di ihtimamkan??? Inilah soalan sering diajukan dan yang sering bermain di mulut para da’ie…ada yang berpendapat dakwah itu lebih penting daripada tarbiyyah dan ada juga yang berpendapat tarbiyyah itu lebih penting daripada dakwah…

Wahai para pejuang, perlu kita sedari bahawasanya dua elemen ini sangat penting dalam kehidupan kita bagi menuju ke destinasi yang kekal abadi..sekiranya dua elemen tidak seimbang maka ia diibaratkan seperti kapal terbang yang hanya mempunyai sebelah sayapnya sahaja..ini boleh menyebabkan penerbangan kapal terbang tersebut tidak seimbang, seterusnya tidak akan sampai destinasi yang ingin di tujui, bahkan yang lebih teruk lagi ialah ia akan terbabas lalu terjun menjunam menyembah muka bumi.

“Dakwah merupakan satu pekerjaan yang tidak boleh dipandang sebelah mata sahaja. Ia merupakan satu pekerjaan yang ditinggalkan oleh Baginda SAW kepada umatnya, maka kita sebagai umatnya yang sentiasa menanamkan perasaan rindu, cinta dan kasih kepada Sang Nabi tidak boleh mengalpakan pekerjaan ini..kitalah mata rantai perjuangan Rasulullah SAW..Dakwah ialah menyeru manusia melakukan kebaikkan dan mencegah manusia daripada kemungkaran..”

“Tarbiyyah pula merupakan didikan, maka ia berperanan untuk mendidik seorang Da’ie.” Kekadang selalu bermain di fikiran kita, mengapa dakwah kita tidak berkesan?? Mengapa tumbukkan kita tidak boleh merebahkan musuh??

Wahai sahabat, adakah kita pernah muhasabah diri kita????

Bagaimana satu pasukan bola sepak dapat mengalah musuhnya dalam perlawanan sekiranya pemain-pemain tidak pernah mendapat latihan juralatihnya ataupun masa latihan yang diberi oleh jurulatihnya tidak mencukupi??? Inilah kiasan yang alfaqir ini nyatakan, begitulah juga seorang Da’ie perlu mempunyai murabbi dalam kehidupannya dan ia perlu mendapat pentarbiyyahan yang secukupnya sebagai bekalan agar menajamkan lagi gerak kerja dakwah..apabila gerak kerja dakwah sudah diasah lalu tajam maka ia akan keberkesanan yang tinggi dalam dakwah kita..

Cuba sahabat-sahabat renungkan, apakah faktor-faktor yang menyebabkan Allah memenangkan tentera-tentera Salahuddin Al-Ayubi dan tentera-tentera Sultan Muhammad Al-Fateh…..

Lembaga tarbiyyah adalah merupakan fokus utama dan wasilah tetap yang tidak dapat dipisahkan daripada proses pembinaan peribadi aktivis dakwah. Dengan adanya lembaga tarbiyyah itu, kekuatan dakwah dalam menghadapi tipu daya musuh akan tetap terjaga. Di samping itu lembaga tarbiyyah juga berfungsi sebagai tempat utama untuk membina peribadi-peribadi dalam rangka mendapatkan ruhi (mental) dan fikri (intelektual). Lembaga tersebut juga merupakan mata rantai penghubung antara anggota-anggota jama’ah dan pemimpin mereka dalam memberikan arahan-arahan dan tugasan-tugasan dakwah.


Wahai rakan-rakanku, sekarang kita sudah berada pada bulan yang penuh keberkatan, iaitu bulah yang terpancarnya cahaya di atas cahaya, cahaya yang memimpin jiwa-jiwa kita, lahirnya Muhammad SAW..marilah kita membanyakkan selawat keatasnya……

No Response to "D@KWAH VS TARBIYYAH"

 
powered by Blogger